Cesta de la compra

El soldat de Baltimore: assaigs sobre literatura i realitat en temps d'autoficció

Autor Xavier Pla

Editorial LLEONARD MUNTANER EDITOR

El soldat de Baltimore: assaigs sobre literatura i realitat en temps d'autoficció
23,00€
Disponible online, recíbelo en 24/48h laborables

¿Quieres recogerlo en librería?
Envío gratis
España peninsular
  • Editorial LLEONARD MUNTANER EDITOR
  • ISBN13 9788418758805
  • ISBN10 8418758805
  • Tipo LIBRO
  • Páginas 208
  • Colección Temps Obert #36
  • Año de Edición 2022
  • Idioma Catalán
  • Encuadernación Rústica

El soldat de Baltimore: assaigs sobre literatura i realitat en temps d'autoficció

Autor Xavier Pla

Editorial LLEONARD MUNTANER EDITOR

23,00€
Disponible online, recíbelo en 24/48h laborables

¿Quieres recogerlo en librería?
Envío gratis
España peninsular

Detalles del libro

La història del soldat de Baltimore apareix al llibre de Stendhal "Racine et Shakespeare" (1823). En una conversa entre un acadèmic classicista i un romàntic, surt el terme «il·lusió». Aleshores, el romàntic explica el següent: «L’any passat el soldat que estava en funció a l’interior del teatre de Baltimore, veient que Otel·lo, en el cinquè acte de la tragèdia del seu mateix nom, anava a matar Desdèmona, va cridar: “Que no pugui ser mai dit que en la meva presència un maleït negre haurà matat una dona blanca”. En aquell mateix moment, el soldat dispara amb el seu fusell i fractura un braç a l’actor que feia d’Otel·lo. La representació va haver de plegar». L’anècdota entusiasmava Roland Barthes. Cada any l’explicava als alumnes i, després, es posava a riure.


El llibre que teniu a les mans conté un conjunt d’assaigs comparatistes que es posa sota l’aixopluc de Stendhal i de Barthes, però també d’Emmanuel Carrère i de Mircea Cărtărescu, de Sergi Pàmies i de Francesc Serés; estira els fils de la relació entre realitat i ficció i fa una proposta (inevitablement fracassada) de definició de l’autoficció per defugir aquesta mena de calaix de sastre en què s’ha convertit (ple de tota mena de dols, penes, divorcis, separacions…) i que n’oblida la hibridesa interrogativa. Perquè l’autoficció ha de ser un camp de tensió, ha de fer una mica de vertigen… Com en un trompe-l’oeil.

Más libros de Xavier Pla