Cesta de la compra

Cinquanta i tants consells sobre tipografía. Nova edició revisada i ampliada d'un referent indispensable sobre com utilizar les lletres

Autor Enric Jardí

Editorial EDITORIAL GUSTAVO GILI, S.A.

Cinquanta i tants consells sobre tipografía. Nova edició revisada i ampliada d'un referent indispensable sobre com utilizar les lletres
16,90€
Disponible online, recíbelo en 24/48h laborables

¿Quieres recogerlo en librería?
Envío gratis a partir de 19€
España peninsular
  • Editorial EDITORIAL GUSTAVO GILI, S.A.
  • ISBN13 9788425233401
  • ISBN10 8425233402
  • Tipo LIBRO
  • Páginas 112
  • Colección VARIOS #
  • Año de Edición 2021
  • Idioma Catalán
  • Encuadernación Cartone
  • Audiencia General / "Trade"

Materias

Diseño/moda

Cinquanta i tants consells sobre tipografía. Nova edició revisada i ampliada d'un referent indispensable sobre com utilizar les lletres

Autor Enric Jardí

Editorial EDITORIAL GUSTAVO GILI, S.A.

16,90€
Disponible online, recíbelo en 24/48h laborables

¿Quieres recogerlo en librería?
Envío gratis a partir de 19€
España peninsular

Detalles del libro

La primera edició d?aquest llibre es va publicar l?any 2007 i s?hi incloïen 22 consells i 22 advertiments sobre tipografia. En aquesta nova edició del llibre més venut sobre com utilizar les lletres, el dissenyador Enric Jardí ha revisat, actualitzat i matisat algunes d?aquelles recomanacions i n?hi ha inclòs d?altres de noves, amb el mateix esperit rigorós i alhora lliure d?ofuscacions puristes.
Com diu l?autor, aquest és un llibre de tipografia sense manies. T?ofereix unes pautes útils i senzilles perquè puguis treballar amb la tipografia sense problemes ni intimidacions, però t?invita també a deixar de banda aquests consells i seguir el teu criteri propi quan creguis que és millor fer d?altres maneres. Amb aquesta finalitat, tots els consells s?expliquen amb naturalitat i afabilitat, atenent a factors com són el context històric, la llegibilitat, la funcionalitat, la visibilitat en diferents suports, etc., informació que t?ajuda a comprendre el perquè de determinats criteris tradicionals i a crebantar-los amb seny quan decideixis fer-ho.

Nova edició revisada i ampliada d?un referent indispensable sobre com utilizar les lletres.

9 Introducció
12 No cal que t?aprenguis com es diuen totes les parts de la lletra
14 Totes les tipografies es llegeixen bé
15 Classifica les tipografies com et sembli millor
16 Procura que el tipus de lletra que triïs no comuniqui res que no vulguis comunicar
17 Tria només un parell de tipografies
18 No t?equivoquis de mitjà
20 No utilitzis succedanis
23 No recreïs estils històrics
24 No hi ha una Janson ?bona?, no hi ha una Plantin ?bona?
25 Evita les script
26 Rebutja els tipus amb caràcters capritxosos
28 No triïs lletres temàtiques
30 Escull el tipus de lletra pensant en quina mida la utilitzaràs
32 Utilitza tipus que estiguin dissenyats per al teu idioma
36 Retoca les paraules soltes
38 No componguis amb majúscules si no cal
40 Si és imperceptible, pots condensar i expandir les lletres
43 No intentis convertir la lletra en una imatge, la lletra ja és una imatge
44 Assegura?t que el teu tipus arriba fins al final
47 No inclinis lletres a l?esquerra ni componguis
en vertical lletres horitzontals
48 No posis juntes dues lletres que s?assemblin massa
49 No componguis junts pesos amb diferents graus de condensació
50 Iguala les mides de lletra quan posis junts dos tipus diferents
52 Pots deixar espai addicional entre les majúscules
54 No afegeixis espai addicional entre les minúscules
56 No facis massa categories
58 No toquis massa els valors per defecte
59 Si et deixen, compon a caixa esquerra
62 Convida a la lectura
65 Segur que et cal una retícula?
68 Oblida el cícero, les piques i els punts
70 Fes marges regulars
72 No facis línies massa llargues ni massa curtes
73 No t?escarrassis amb el número de pàgina
74 Marca els paràgrafs convenientment
76 No combinis columnes centrades amb d?altres no centrades
77 Iguala el nombre de línies de les columnes
78 No deixis paraules soltes
80 No construeixis sistemes d?organització del text que no siguin intuïtius
82 Quadra les línies de text
84 Tanca l?interlineat i la interlletra amb els cossos grans
86 Si compons amb majúscules, tanca la interlínia
87 Augmenta la interlínia quan construeixis paràgrafs en negatiu
88 Oblida?t del kerning
90 Tria amb cura els caràcters
94 Tingues cura dels números
96 Evita segons quines lligadures
98 No utilitzis falses negretes, falses cursives ni falses versaletes
100 Les negretes són per destacar paraules
101 Evita les negretes de les romanes
102 El paper i la pantalla fan efectes diferents
104 Escull bons tipus per a pantalla i aplica?ls el valor de cos adequat
106 Quan hagis de justificar columnes de text, examina bé la partició i l?espaiat

La primera versió d?aquesta obra es va publicar el 2007 amb un títol llarg: Veintidós consejos sobre tipografía (que algunos diseñadores jamás revelarán) y veintidós cosas que nunca debes hacer con las letras (que algunos tipógrafos nunca te dirán). Els vint-i-dos consells sobre tipografia (que alguns dissenyadors mai no revelaran) i les vint-i-dues coses que mai no has de fer amb les lletres (que alguns tipògrafs mai no et diran) es van publicar en una versió en castellà i una altra en anglès, les dues de l?editorial Actar. Era un llibre amb dues portades i amb els consells organitzats en forma capiculada del tipus ?fes això? i ?no facis això altre?.
Per a la presentació a Barcelona, vaig convidar Josep Maria Pujol, filòleg, folklorista i home savi en general, ja desaparegut, que deia saber també ?una mica de tipografia, però només fins al segle xix?. En realitat, en sabia més que cap dels que aquell dia érem a la presentació. Algunes de les coses que explico aquí i a les meves classes són idees seves que he agafat prestades. Pujol, en la seva al·locució, em va felicitar per ser un dissenyador que parlava de la meva especialitat, cosa, segons ell, poc freqüent. És cert que els dissenyadors, quan parlem de disseny, tenim propensió a descriure el que ja es veu i, si sortim d?aquí, no ho fem molt bé i tendim a ser pretensiosos. Poques vegades expliquem com hi hem arribat realment, fins allà, quins elements hem emprat i per què ho hem fet així. Més aviat, ens defensem.
L?altra persona que va voler acompanyar-nos aquell dia va ser Mario Eskenazi, un dissenyador barceloní reconegut, que recordo que va destacar també la meva ?generositat? en publicar aquest text. Eskenazi, d?alguna manera, deia el mateix que Pujol: que el valor que tenia el llibre era que m?havia atrevit a explicar el que jo havia anat aprenent com a professional fins llavors. Era com si estigués dient: ?veig que expliques coses que tu i jo sabem, però que ningú no ha posat per escrit fins ara?.
La idea del llibre segueix sent la mateixa: explicar com sortir-se?n, amb la tipografia, especialment pel que fa a tot allò que no he vist que s?expliqui en altres obres.
En un curs o un llibre sobre tipografia, incloure indicacions del tipus ?fes això? i ?no facis això altre? no està ben vist. Se suposa que, en una obra de caràcter general, hi hauria de desenvolupar un argument amb coherència, exposar de manera sistemàtica i completa els conceptes, posar-los en el seu context històric, etcètera, cosa que, en la primera edició d?aquest llibre, no vaig fer. Els consells directes es consideren, de vegades, antipedagògics, perquè no conviden a aprendre de l?experiència pròpia (i també per allò de ?qui és aquest per dir-me què he de fer??). Tanmateix, en el seu moment, vaig pensar precisament que seria d?agrair disposar d?una obra que expliqués, sense manies, uns quants trucs, enmig de la mar de llibres sobre tipografia que ocupen les taules de novetats de les llibreries. Amb l?ànim de no sonar gratuït ni autoritari, vaig mirar de justificar la majoria dels consells que donava en aquella primera edició. Però, precisament perquè el que feia estava més a prop d?un receptari de cuina que no d?una hipòtesi científica, amb el pas dels anys, he anat canviant d?idees.
Aquesta obra que tens a les mans és una versió revisada i augmentada de l?edició del 2007.
En algun cas, he separat en capítols diferents conceptes que abans anaven junts, com per exemple el kerning i la interlletra, dos conceptes que s?usen de manera diferent i que sovint es confonen. Hi he afegit consells sobre l?ús de la tipografia en pantalla. El 2007 la tecnologia existent feia que els recursos fossin molt limitats i els dissenyadors gràfics amb prou feines podíem intervenir en aquest terreny. Hi he afegit també qüestions d?ajust d?interlletratge i interlínia que toquen tant l?àmbit pràctic com l?estètic. Hi he eliminat explicacions sobre tecnologies (formats de font, edició de textos, etc.) que avui han quedat obsoletes.
Passats aquests 14 anys, he canviat d?idea en algunes qüestions i per això hi he eliminat coses com les escales de mida de text i les proporcions orgàniques. Crec que no tenen cap base científica. En algun cas, fins i tot dic el contrari del que vaig dir en el seu moment: penso, per exemple, que no cal començar un disseny pel cos de text i que, d?entrada, és millor no utilitzar una retícula per muntar una pàgina.
I finalment, he canviat una mica el disseny del llibre. Un llibre que explica com evitar línies vídues i òrfenes no n?ha de contenir, ni de les unes ni de les altres. Tampoc no ha d?incloure un estil de paràgraf amb un cos minúscul quan es recomana utilitzar mides que convidin a la lectura. Em disculpo per tot això.
Després de la presentació de la primera edició del 2007, molts lectors ?curiosament els més joves? parlaven del nou ?llibre de normes tipogràfiques de l?Enric Jardí?. No són normes, són consells. Pren-te?ls així. Espero que et segueixin sent útils.

Materias

Diseño/moda